NUjijStats voor Civ

6,533

Respect

Respect/dag 2.98
Respect/reactie 3.94

1,657

Reacties

Reacties/dag 0.76
Meeste reacties op 1 dag 28
Gestart op 25-04-2018

Respect over tijd

Laatste 25 comments

2 respect 30-11-2022 10:17 op
De "doelgroep" van het feest, of beter: de groep die de traditie in stand houdt, bestaat uit meerdere generaties. Het is een feest voor en van ouders, grootouders en (klein)kinderen. Dat is ook het idee van een (volks)traditie en een familiefeest: dat je jouw eigen ervaring doorgeeft aan je nageslacht. Het gaat er niet alleen om dat de kleinsten blij zijn, want die zijn natuurlijk weinig kritisch. Het gaat erom dat de groten de "agency" hebben om zelf te bepalen hoe ze dat feest voor de kleinen inrichten en wat ze willen overdragen. Dat geldt voor het hele terrein van de opvoeding en de interactie tussen ouders en kinderen. Mensen worden over het algemeen niet blij als je daar als buitenstaander tussen komt.

0 respect 30-11-2022 08:00 op
Waarom is dat hypocriet? Bepaalt zijn afkomst wat hij moet vinden? Hypocriet ben je als je het ene zegt en het andere doet, niet als je principes niet opportuun zijn voor de groep waar je uit voortkomt.

0 respect 29-11-2022 15:22 op
Misschien worden we gewoon te oud? Voor de jeugd zijn veel dingen nog nieuw en spannend, maar als je al wat langer meeloopt heb je op een gegeven moment elk concept weleens voorbij zien komen. Bovendien merk ik bij mezelf dat ik op een gegeven moment eenvoudigweg niet meer de motivatie kon opbrengen om me in aanvulling op de dagelijkse bezigheden in de echte wereld ook nog eens intens in een spel te gaan verdiepen, zoals vroeger. Wat blijft is nostalgie.

15 respect 29-11-2022 15:05 op
Uit de Drentsche en Asser Courant van 2 oktober 1891 (via Delpher): "Uit de bij de Tweede Kamer ingediende begrooting van uitgaven voor den aanleg van Staatsspoorwegen, dienst 1892, deelen wij het volgende mede: De overkapping op het station Leeuwarden met eenige bijkomende werken is grootendeels voltooid." Het zal dus inderdaad zoiets zijn geweest.

1 respect 26-11-2022 11:56 op
Nee, maar dat is toch ook raar? Hetzelfde met woorden als ruggengraat, hartenkreet, zielenpijn... Dat heeft oorspronkelijk allemaal niets met het meervoud te maken. De oude vormen van het enkelvoud waren rugge, harte en ziele, zoals nu nog wel in sommige dialecten.

3 respect 26-11-2022 11:01 op
De strekking van mijn reactie was dat het wellicht een lokaal en tijdelijk probleem betreft, REgg. Misschien kun je daar eens op ingaan in plaats van dystopische vergezichten te schetsen over de totale ineenstorting van de menselijke samenleving doordat het kleine, dichtbevolkte Nederland zich een tikje flexibeler opstelt in zijn zelf-gecreëerde stikstofdossier?

0 respect 26-11-2022 10:51 op
Nou, dat is het inderdaad. Een voordeel van continuïteit in de spelling is dat oudere literatuur in je eigen taal niet snel onleesbaar wordt of als "vreemd" aanvoelt. Bovendien lijkt het me aannemelijk dat het vastleggen van een taal in een gestandaardiseerde vorm de taalevolutie vertraagt omdat je een referentiekader hebt voor "correct" taalgebruik. In elk geval was de laatste spellingwijziging in mijn optiek volkomen overbodig en de tussen-n-regel is een on-etymologisch gedrocht.

0 respect 26-11-2022 10:17 op
Maar als je enerzijds kijkt naar wat er op het spel staat bij het loslaten van een deadline, namelijk een achteruitgang (hoe sterk, in hoeveel tijd?) in de soortenrijkdom van stukken Nederlandse natuur - een probleem dat betrekkelijk kleinschalig is en, gezien onze positie als onderdeel van een bredere Europese vegetatiezone, van tijdelijke aard, omdat de ons omringende landen dezelfde ecosystemen tegen veel minder maatschappelijke kosten kunnen bewaren - en anderzijds in aanmerking neemt dat deze nieuwe onverzettelijkheid van de regering exact samenvalt met de steeds grotere urgentie van de woningnood, dan is het toch geen onredelijke veronderstelling dat die twee dossiers weleens met elkaar verweven zouden kunnen zijn? Ik zeg niet eens dat men dat binnen de regering bewust zo afgesproken heeft, want het kan ook een onuitgesproken "olifant in de kamer" zijn, maar het één is natuurlijk een oplossing voor het ander en het komt toch wel bijzonder mooi samen zo.

0 respect 26-11-2022 10:01 op
Minder vlees voor de export lijkt me prima, maar we importeren nu ook enorm veel voedsel. Ik weet niet hoe die verzelfstandiging zich exact zou verhouden tot het huidige landgebruik, maar het lijkt me contraproductief als je ook nog eens agrarisch land vervangt door (al dan niet recreatieve) "nieuwe natuur" en vooral bouwgrond (waardoor er ook weer ruimte ontstaat voor verdere bevolkingsgroei, et cetera).

1 respect 26-11-2022 09:56 op
In het geval van de CO2-dreiging vind ik dat soort relativisme altijd misplaatst, maar bij het stikstofdossier lijkt me het grootste risico een tijdelijke verarming van het Nederlandse landschap door een langzamere afbouw van de stikstofuitstoot. Maar dat is geen "point of no return" van hetzelfde kaliber als de opwarming van de aarde. Dat op zichzelf zou niet een reden moeten zijn waarom het kabinet zich zo in dit dossier vastbijt.

4 respect 26-11-2022 09:51 op
Ja, ik heb ook het idee dat dit dossier oneigenlijk gebruikt wordt. Het is iets te plotseling mega-urgent geworden zonder ook dat er ook maar een klein deurtje op een kiertje wordt gezet voor onderhandeling. Dat is on-politiek en on-Nederlands.

3 respect 26-11-2022 09:41 op
"En natuur en biodiversiteit is broodnodig voor de gewas verbouwing v voedsel voor mensen." Als u wilt dat Nederland ooit weer autarkisch wordt, lijkt het me juist zaak om zo weinig mogelijk landbouwgrond prijs te geven en niet door te willen stomen naar 20 miljoen inwoners. En aangezien we ook niet allemaal veganisten zijn, zal er altijd behoefte blijven bestaan aan weidegrond en aan akkerland voor veevoer. "De natuur" levert ons geen kant-en-klare maaltijden.

2 respect 26-11-2022 09:33 op
Ik denk juist dat de vernietiging van het Nederlandse landschap vooral een gevolg is van een "progressieve inslag", om maar een soortgelijke term te gebruiken. Misschien is "modernisme" hier een beter woord. Megastallen zijn er een onderdeel van, maar als er grootschalig boerenland wordt opgekocht of onteigend zijn we op de langere termijn nog verder van huis.

0 respect 25-11-2022 19:53 op
"Echter de slavernij heeft daar langer geduurd. Zoek maar eens naar het eiland Samosir. " Maar de Indische archipel was ook veel uitgestrekter, was aan het begin van de 20e eeuw nog niet helemaal onderworpen, en had buitengebieden die pas laat onder direct Nederlands bestuur kwamen. Dat speelt natuurlijk ook mee.

3 respect 25-11-2022 17:28 op
Verantwoordelijkheid nemen voor de oplossing van iets wat een ander eenzijdig tot acuut probleem heeft verklaard?

0 respect 25-11-2022 14:56 op
De traditie om met Oud en Nieuw veel "rumoer" te maken is al veel ouder. Vuurwerk is het moderne jasje waarin ze gestoken is, maar vroeger gebruikte men voor hetzelfde doel hoorns, trommels en ook buskruit, en vaak ging dat gepaard met het ontsteken van de welbekende vreugdevuren.

3 respect 25-11-2022 14:40 op
Dan kun je inderdaad nog beter een kat nemen. Dan is het gevoel oprecht en de knuffel gemeend.

16 respect 25-11-2022 13:42 op
Ook als je met een dure auto de vaart in rijdt en kopje onder gaat heb je een probleem. Derhalve sterkte aan deze jongen.

1 respect 25-11-2022 13:00 op
Maar bij gladiatoren (die in elk geval in de stad Efeze voornamelijk op een dieet van gerstepap en bonen schijnen te hebben geleefd) is de hypothese dat ze een flinke hoeveelheid lichaamsvet wilden generen om de aan de oppervlakte zichtbare bloedvaten te verbergen / beschermen. Ze waren dus nogal gezet, misschien een beetje als de Sumo-worstelaars.

4 respect 25-11-2022 10:32 op
Hm, ja. Maar CE = "Common Era", een anglicisme dat ik persoonlijk liever buiten de deur houd bij zoiets fundamenteels als je tijdsaanduiding.

0 respect 25-11-2022 10:15 op
Ook niet helemaal een spel, denk ik. Want als je liever de "ontvangende" partij was werd je toch niet geacht dat in de praktijk te brengen. Voor een "masculiene" man daarentegen waren én vrouwen én "onderdanige" mannen fair game.

2 respect 25-11-2022 10:07 op
Nee, Europeanen zijn niet inherent bloeddorstiger dan andere volkeren, maar dankzij de moderne technologie gebeurde het bloedvergieten (in elk geval aan het einde) op "industriële" schaal.

2 respect 25-11-2022 10:04 op
Ja, de clerus kon nog als een van de zeer weinige maatschappelijke groepen nog lezen en schrijven, en de meeste teksten uit de Oudheid die we nog hebben zijn voor het nageslacht bewaard doordat ze door de christelijke middeleeuwers zijn overgeschreven.

2 respect 25-11-2022 10:02 op
Misschien, maar de prikkel om technologie te ontwikkelen was wel minder groot omdat de Romeinen gebruik konden maken van grootschalige slavenarbeid. En de vroege middeleeuwen zijn niet echt een christelijke "uitvinding". Dan negeer je de rol die de Volksverhuizingen speelden in de teloorgang van de toenmalige beschaving. Wel is het christendom misschien een factor geweest in de interne verzwakking van het (West-)Romeinse Rijk, naast andere.

1 respect 25-11-2022 09:30 op
"In het oude egypte en bij de romeinen trouwden mannen gewoon met mannen." Dat ligt iets genuanceerder. De Romeinen (en wellicht in een iets mindere mate ook de Grieken) hadden een masculiniteitscultus waarbij het sociaal onacceptabel was voor een vrij man om zich te laten penetreren. Als je iemand sociaal wilde schaden noemde je hem een "pathicus", "passieve". De rol van "vrouwelijke" partner werd gewoonlijk vervuld door onvrijen en mannelijke prostitués. De maatschappij stond daarentegen onverschillig tegenover een man die de dominante rol speelde in een homoseksuele relatie. Anders dan bij ons werd er bij de Romeinen dus met twee maten gemeten.