NUjijStats voor ES1977

171

Respect

Respect/dag 0.12
Respect/reactie 5.34

32

Reacties

Reacties/dag 0.02
Meeste reacties op 1 dag 3
Gestart op 09-05-2020

Respect over tijd

Laatste 25 comments

17 respect 26-11-2022 13:33 op
Ik heb moeite met het begrip "cultural appropriation". De term is negatief en argwanend. Alsof het overnemen van dingen uit de ene cultuur door en andere per definitie iets slechts is. Maar dit gebeurt al milennia. Vanaf het begin van de eerste culturen hebben deze elkaar beinvloed en hebben ze leentjebuur bij elkaar gespeeld. Dat is niet negatief, dat is een verrijking geweest. Het is negatief als de oorspronkelijke cultuur er door in een kwaad daglicht gesteld wordt. Maar dat lijkt me in het geval van de indonesische rijsttafel niet de achterliggende gedachte.

1 respect 24-11-2022 09:51 op
Ik zie wat je bedoelt, maar als troonpretendent was het zaak je autoriteit snel duidelijk te maken. Munten waren een propagandamiddel bij uitstek. Als je kijkt naar andere pretendenten en de munten die zij uitgaven, bedienen deze zich meteen van de complete keizerlijke titulatuur. Kijk bijvoorbeeld naar de munten van de Gallische keizers in de derde eeuw.

8 respect 24-11-2022 09:14 op
Hij zal zichzelf vermoedelijk niet gezien hebben als keizer in de zin als keizer Trajanus of keizer Septimius Severus. Hij betitelt zichzelf als imperator. Opperbevelhebber. De rest van de keizerlijke titulatuur als augustus en pontifex maximus ontbreekt. De kans is groot dat hij zichzelf als tijdelijk stadhouder zag die een uithoek van het rijk probeerde te besturen en te behouden voor het romeinse rijk, terwijl het rijk zelf geplaagd werd door interne strijd en een epidemie. Daarom is hij vermoedelijk ook volkomen vergeten, hij heeft nooit het keizerlijk purper geambieerd en is nooit in de lange reeks keizers en tegenkeizers uit de derde eeuw opgenomen. Volgens mij noemt zelfs de Scriptores Historiae Augustae hem niet.

7 respect 03-11-2022 07:34 op
Ik geniet momenteel van 10 weken volledig betaald ouderschapsverlof samen met mijn jongste :)

0 respect 20-09-2022 12:15 op
Precies. De eerste koning van Nederland was zelfs een fransman.

9 respect 14-09-2022 12:59 op
En het venijn zit 'm weer in de staart. Journalisten zijn links en grootstedelijk. De standaard generalisatie om de journalistiek buiten spel te zetten.

2 respect 07-09-2022 07:37 op
In tijden van crisis, zoeken veel mensen houvast bij wat ze kennen, in plaats van de boel nog onzekerder te maken. Dus het is wel logisch.

2 respect 06-09-2022 11:35 op
Omdat de gasprijs bepalend is voor de elektriciteitsprijs.

9 respect 31-08-2022 08:26 op
Het Deense model is onmenselijk. Daar moet Nederland niet aan willen beginnen. Ik woon daar al geruime tijd en ik heb het asielbeleid hier alleen maar onmenselijker zien worden.

14 respect 29-08-2022 11:19 op
Laat me raden: alles met het vliegtuig. In deze tijden zouden mensen beter moeten weten. Waarom kun je jezelf niet vinden in Nederland of Europa? Waarom moet dat toch altijd via een wereldreis?

5 respect 11-08-2022 13:45 op
50 euro is nog steeds veel te laag.

0 respect 02-08-2022 13:55 op
Wat voor een mentaliteit? Dat ik er graag wil zijn voor mijn familie en pasgeboren kind?

8 respect 02-08-2022 13:41 op
Toen ik nog in Nederland woonde en mijn eerste twee kinderen kreeg, had ik als vader recht op twee dagen verlof. Bij de gratie van mijn werkgever mocht ik twee weken halve dagen werken. Nu ben ik naar Scandinavie verhuisd waar mijn derde kind is geboren. Mijn vrouw heeft alles bij elkaar een jaar verlof gehad na de geboorte van ons kind, ik had twee weken betaald verlof na de geboorte, En nadat mijn vrouw weer is gaan werken, heb ik nog twee maanden betaald verlof gehad. Dus de kleine hoeft pas te beginnen op KDV als 'ie ruim een jaar is. Ik mis NL wat dat betreft totaal niet.

1 respect 29-07-2022 08:55 op
Maar dat 'de goede kant op gaan' duurt al zestig jaar. Sinds het beruchte Dauchau'tje spelen in 1962 bij het ASC is er maar weinig veranderd.

0 respect 29-07-2022 08:53 op
Ik weet niet of het noodzakelijk is. Ik ben geen lid van een studentenvereniging geweest, maar wel van een studievereniging. Waar het om gaat met zo'n vereniging is vriendschappen sluiten en een netwerk opbouwen in een stad die nieuw voor je is, temidden van mensen die je niet kent als eerstejaars. In die zin is het wel fijn dat er verenigingen zijn.

1 respect 29-07-2022 08:51 op
Dat viel mij idd ook op.

25 respect 15-07-2022 18:17 op
Voor mij is het simpel. Met je tractor de snelweg op, dan tractor kwijt. Ik heb het 'genoegen' gehad een uur stilgestaan te hebben bij Deventer. De 36 tractoren die triomfantelijk vlaggend en toeterend op de andere weghelft reden, hebben bij alleen maar kwaad bloed gezet. Die protestboeren mogen wat mij betreft kei- en keihard aangepakt worden.

0 respect 30-06-2022 07:33 op
Kijk naar kleine kinderen. Die kennen dat onderscheid niet. Dat krijgen ze aangeleerd. Het is niet iets erfelijks dat ze van hun ouders meekregen.

5 respect 30-06-2022 07:09 op
Erfelijk is niet het zelfde als aangeleerd. Racisme is aangeleerd.

0 respect 03-06-2022 13:29 op
Krijgen we nou een eindeloze afscheidstournee waar steeds een extra concert wordt toegevoegd? De Dijk is dan een beetje de Soldaat van Oranje van de muziekwereld :D

4 respect 01-06-2022 07:36 op
Het was even wachten, maar het was het waard :)

2 respect 02-05-2022 07:42 op
Oneens, het is een deel van hun culturele achtergrond, en dat moeten opgeven is geen integratie maar assimilatie. Dat moet je niet willen. Ketikoti, holifeest, ook voorbeelden van feesten die door mensen in NL worden gevierd zonder dat de naam omgezet is naar iets Nederlands.

0 respect 24-02-2022 10:00 op
Rusland bezet oekraine, installeert een Moskou-gezind regime, trekt zich terug en over een jaar vraagt dat regime toestemming zich aan te sluiten bij Rusland. Denk dat het er zo ongeveer uit gaat zien.

3 respect 22-02-2022 08:52 op
Onzin. Als het leger zich correct gedraagt, valt er niks na te trappen. Wat sommige nederlandse soldaten, met goedkeuring van bovenaf, hebben gedaan is 100% fout geweest.

15 respect 28-08-2021 21:21 op
Als je verkoop van dit soort spul gaat verbieden, komt het helemaal in het hoekje "spannend". Ik ken mensen die Duits spul uit WO II verzamelen, en geen enkele is nazi of aanhanger van het nationaal-socialistische gedachtengoed. Beide organisaties zijn een krampachtig achterhodegevecht aan het voeren. Er komt steeds meer afstand tot WO II. Over 18 jaar herdenken we nota bene dat die oorlog 100 jaar geleden uitbrak. Steeds minder mensen hebben een actieve herinnering aan die periode. WO II is echt geschiedenis aan het worden. Net als WO I. En elk historisch tijdvak heeft zijn geinteresseerden en verzamelaars. En hoe je het wendt of keert, steeds meer mensen beginnen ook interesse te tonen voor de Duitse zijde van het verhaal, na ruim 75 jaar alleen de Brits-Amerikaanse versie geleerd te hebben.