NUjijStats voor Rudd

927

Respect

Respect/dag 0.64
Respect/reactie 3.58

259

Reacties

Reacties/dag 0.18
Meeste reacties op 1 dag 10
Gestart op 30-04-2020

Respect over tijd

Laatste 25 comments

1 respect 26-09-2022 17:41 op
U gaat voorbij aan de bij wet geregelde net neutrality. Een telecom provider mag geen onderscheid maken in verkeer en daardoor kan het zijn dat een paar bedrijven de helft van de telecom infrastructuur (gratis) kunnen claimen.

2 respect 26-09-2022 17:38 op
Telecombedrijven mogen geen onderscheid maken in dataverkeer: net neutrality. Een Telecombedrijf accepteert dus al het verkeer. Hierdoor is de situatie onstaan dat een paar tech bedrijven (Meta e.d.) de helft van de capaciteit van netwerken in beslag nemen. Dat is mijn punt. Nog een poging. Een klant koopt een NS kaartje betaalt aan NS. De NS betaalt jaarlijks ProRail voor het gebruik van haar infra. Een klant koopt een Netflix abonnement en betaalt Netflix. Netflix levert haar content (film oid) af over de infrastructuur van KPN (bijvoorbeeld) en betaalt KPN... niets. Uw redenering gaat in mijn ogen dus mank.

4 respect 26-09-2022 17:22 op
Ik heb even getwijfeld, maar ik maak er toch een algemene reactie van. Ik zie diverse reacties, dat de redenering van de telecom operators krom is. Nou, ik weet niet of het erg kromme logica is. Stroomproducenten betalen aan de netbeheerder de transportkosten van hun stroom. NS betaalt ProRail voor het mogen laten rijden over hun spoor. Adverteerders betalen air time aan de TV producent. Is het dan zo gek dat de telecom bedrijven streaming bedrijven willen laten (mee)betalen voor het enorme beslag dat zij leggen op (voor hun gratis) telecom infrastructuur? Ik vind dat KPN en Vodafone hier een punt hebben.

0 respect 26-09-2022 17:17 op
Onder de huidige wetgeving kan en mag dat niet: net neutrality. Er mag geen onderscheid worden gemaakt naar soorten data verkeer, ook als een telecom provider dat prima kan. Sterker nog, gebruik van software die dat kan, bijvoorbeeld DPI software mag niet worden gebruikt.

1 respect 26-09-2022 17:14 op
Helaas mag een telecom provider geen onderscheid maken naar verkeer: net neutrality. Ze mogen dus niet streaming services anders behandelen. Zoals is het geregeld bij wet. Ik weet niet of het erg kromme logica is. Stroomproducenten betalen aan de netbeheerder de transportkosten van hun stroom. NS betaalt ProRail voor het mogen rijden over hun spoor. Adverteerders betalen air time aan de TV producent. Waarom dan niet streaming bedrijven laten betalen voor het gebruik van de telecom infrastructuur?

9 respect 20-09-2022 07:35 op
Het is altijd lastig met dit soort berichten om nu te bepalen of het een mooi staaltje Oekraïense desinformatie is of een daadwerkelijk gelukte hack. Dit zou voor Oekraine namelijk heel goed uitkomen. Het is wachten op een stuk onafhankelijke bewijsvoering (Wikileaks oid) of anders helaas het cliche: de toekomst zal het leren.

1 respect 12-09-2022 18:56 op
@Fight: er zijn voldoende e bikes met lage opstap. Van de grote merken hebben sowieso er een aantal in hun assortiment.

18 respect 12-09-2022 18:05 op
Toch nog best veel negatieve reacties over e bike als vervoermiddel. Nou, ik vind het een geweldige toevoeging. Ik (man, 56, triatleet, woonachtig in het Limburgse heuvelland) heb meerdere fietsen: hybride fiets, racefiets, e bike. Voor woon-werkverkeer (12 km) als ik op de terugweg er een training van wil maken (>40km): de hybride (wielerkleding en douche spulletjes mee). E bike als ik weinig tijd heb. Racefiets voor de serieuzere trainingen en wedstrijden. En op een e bike kun je ook prima trainen. Soms onbedoeld, als de accu leeg is, en ik de laatste berg naar huis moet klimmen. Meestal is het een keuze. Accu? Al 1 keer laten reviseren. E bike is inmiddels 8 jaar oud en nog prima. Jeugd op e bike? Mijn dochter van 16 heeft ook een kekke e bike. 12km naar school met flinke klimmetjes erin. Geen probleem en bespaart een duur bus abonnement. Mijn vrouw? e bike vanwege medische reden. Kortom: e bike? Briljant!

5 respect 17-08-2022 11:28 op
Ik wilde eerst zelf een reactie schrijven op het stukje van Sjaak Patat, totdat ik jouw reactie las. Volledig mee eens. Wees inderdaad bewust van wat je WEL meebrengt: een frisse blik. Heel waardevol voor een bedrijf. En Sjaak: ik weet niet naar wat voor baan je zoekt, maar grote bedrijven hebben vaak young professionals/traineeships oid, waar per definitie geen werkervaring vereist is. De lat ligt wel redelijk hoog bij dit soort banen, maar voor jonge starters erg aantrekkelijk. De traineeships bij ons bedrijf zijn erg populair onder pas afgestudeerden en ondanks de krappe arbeidsmarkt wordt hier vol op gesolliciteerd. En: succes met je verdere loopbaan!

7 respect 17-08-2022 10:44 op
Op zich een prima (kort) artikel. Alleen die laatste zin ‘wordt minder geschikt personeel aangenomen’ verbaast mij. Mijn eigen ervaring bij mijn werkgever (>7.000 medewerkers). Wij hebben ook te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Een van de gevolgen is dat wij steeds meer (gekwalificeerde) medewerkers werven uit het buitenland. In mijn eigen team heb ik bijvoorbeeld 5 nationaliteiten zitten. Dit werkt op zich prima (en mijn kennis van andere culturen is behoorlijk verbeterd). Als ik toch bezig ben: wij proberen zo min mogelijk aan de loon-rat-race mee te doen, daar wij niet geloven dat dit toekomstvast is. We geloven wel in het aanbieden van een dusdanig pakket arbeidsvoorwaarden dat het onder streep aantrekkelijk is om bij ons te komen (en te blijven) werken. Zo hebben wij ‘onbeperkt leren’ ingevoerd. Wil je Spaans leren? Prima. Cursus bloemschikken? Prima. Een HBO opleiding? Ook prima. Het hoeft dus niet allemaal werk-relevant te zijn. Kortom, het kan wel.

19 respect 01-08-2022 15:38 op
En weer verdwijnt een mooi stukje vanuit mijn jeugd. Als kind heb ik van je genoten. Bedankt.

10 respect 20-03-2022 12:47 op
Wat een bijzondere gang van zaken. Als er een nieuw belastingconvenant voor een buitenlandse onderneming moet worden opgesteld weten alle relevante partijen elkaar goed te vinden. Sterker nog, dit is een geoliede machine. Vraag je dezelfde geoliede machine om tegoeden te bevriezen dan is het allemaal lastig, moeilijk, complex en wil niemand de regie nemen. BV Nederland: hier ben ik niet trots op.

0 respect 07-09-2021 11:29 op
@Billey: het zit wat complexer in elkaar. Het onderbrengen van activa (in dit geval zendmasten) in een aparte entiteit is een financiële constructie om risico te spreiden, fiscale voordelen te behalen, en de waardering van afzonderlijke onderdelen te verhogen waardoor financieringskosten vanwege hoge rating scores lager worden. Kortom, gezond financieel management. Overigens, de concurrenten op de Nederlandse markt doe dit ook of ze zijn er mee bezig. Op zich niks mis mee.

1 respect 31-08-2021 09:29 op
@JP: klopt, je hebt hier een gerecht punt. De thuisaccu's (bijvoorbeeld de Tesla Powerwall 7-10 kw) zijn puur gericht op het balanceren van het net. De prijs van 6-9 duizend euro is nog veel te hoog om rendabel te zijn. Maar we hebben nog tot 2031 totdat de salderingsregeling volledig is vervangen door 'een redelijke terugleververgoeding'. Eens kijken hoe de prijzen van zowel thuisbatterijen als tarieven zich gaan ontwikkelen. En dan maar weer even rekenen.

6 respect 30-08-2021 18:37 op
Ik zie veel reacties van mensen met zonnepanelen, die overdag (bij zon) hun elektrische apparaten zoveel mogelijk gebruiken. Zolang er een salderingsregeling is en je hebt dag-dal tarief is het echter (financieel gezien) slimmer om overdag maximaal terug te leveren tegen het hoge dagtarief en ‘s nachts de apparatuur aan te zetten tegen het goedkopere dal-tarief. Bij een enkel tarief gaat deze vlieger uiteraard niet op en maakt het niet uit wanneer je apparaten inschakelt.

0 respect 30-08-2021 18:31 op
Als je dag-dal tarief hebt is het slimmer om overdag tegen hoog tarief maximaal terug te leveren aan energieleverancier en ‘s nachts alle apparaten aanzetten tegen het goedkopere tarief. Bij een enkel tarief maakt het niets uit.

1 respect 30-08-2021 18:24 op
Zolang er een salderingsregeling is in Nederland (tot 2023 gegarndeerd en daarna gelijkelijk vervangen door een “redelijke” terugleververgoeding tot 2031) is er totaal geen noodzaak voor een accupack thuis voor een gemiddeld huishouden. Als je perse van het net afwil, kan het een (dure) optie zijn. Op basis van diverse artikelen zijn lucht-lucht warmtepompen (daar doel je waarschijnlijk op) tot -7 graden efficiënter dan een conventionele HR verwarming (uitgaande van lucht-lucht warmtepomp). Wordt het kouder dan is het financieel verstandig de CV aan te zetten.

3 respect 20-08-2021 16:36 op
Uit het artikel blijkt dat gedragsverandering bij jongeren een lastige klus is. Met name de opmerkingen dat zij (jongeren) zelf vinden dat zij goed opletten in het verkeer en dat zij denken dat 99% van de jongeren dit ook doen. Boete en handhaving heeft blijkbaar weinig opgeleverd. Twee recente persoonlijke ervaringen: appende scholier knalt bij mij achterop mijn fiets roepende 'welke idioot remt hier nou?'. Voor mij was een zebrapad met een overstekende dame in een rolstoel. Case duidelijk. Maar dan mijn eigen gedrag: ik vind het zelf ook lastig. Op al mijn fietsen (woon-werk, race, MTB, yep wielrenner) heb ik een smartphone houder zitten. Voornamelijk voor navigatie en muziek. Maar stop ik echt als Siri mijn commando 'hey Siri: volgend nummer' niet hoort? Of kijk ik dan toch op het scherm en druk op next? Mwah... Een van de problemen is dat het een glijdende schaal is en dat het (gelukkig) vaak goed gaat, helaas soms ook niet. Nogmaals, weerbarstige materie.

14 respect 18-08-2021 17:29 op
Ik krijg kromme tenen van dit artikel. De Taliban heeft net de macht gegrepen in Afghanistan of China meldt zich al om zaken te doen op basis van lopende contracten die 'vanwege sociale instabiliteit en gebrekkige infra' niet van de grond waren gekomen. Zover ik weet heeft de Taliban geen sterke referenties op gebied van opbouwen van sociale stabiliteit en tot nu toe heb ik alleen infra zien opblazen ipv opbouwen. En dan te bedenken dat China Oeigoeren (Moslims) onderdrukt. En dan de uitspraak dat het 'een voordelige samenwerking is tussen beide landen'. Het is echt bizar wat hier nu plaatsvindt.

3 respect 22-07-2021 14:33 op
Ik vind het goed en terecht dat een nieuw waterplan op de agenda komt voor Zuid Limburg. Al was het alleen maar om de nieuwe inzichten door te rekenen. Als een finance man hoop ik dat er een goede finance collega hierbij aanschuift. Maar ik hoop ook dat het niet alleen een business case afweging gaat worden, maar dat het bredere (sociale, veiligheids) plaatje ook voldoende aandacht krijgt. Kortom, ik gun de beleidsmakers veel wijsheid toe en ik hoop (als Limburg Heuvelland bewoner) dat dit de laatste keer is geweest dat mijn garage blank stond.

12 respect 17-07-2021 15:58 op
Maanden geleden heb ik mijn 2 prikken gehad bij GGD. Niets dan lof over de strakke en vriendelijke organisatie. In augustus staat onze vakantie gepland. Na het uitkomen van de Corona check app gelijk geprobeerd een QR code aan te maken. Helaas. Ik had 1 volledige vaccinatie en 2 gedeeltelijke vaccinaties staan bij het RIVM. En alle 3 op dezelfde dag. Na 1:20 uur in de wachtrij te hebben gestaan legde een hele vriendelijke dame uit dat zij het ging regelen. Uiteraard zojuist nav dit artikel geprobeerd weer het vaccinatiebewijs binnen te halen. Er is inderdaad wat gewijzigd: ik ben nu 3x gevaccineerd volgens het RIVM, maar helaas nog steeds op dezelfde dag, dus niet geldig. Ik heb nog 3 weken om het geregeld te krijgen. Als manager Finance bij een multinational heb ik (ook) veelvuldig te maken met ICT dienstverleners als opdrachtgever. Ik vraag mij af hoe ik zou acteren als ik geconfronteerd word met een dergelijk product door een van mijn leveranciers.

0 respect 17-07-2021 14:58 op
@Anathar. Weer een reactie van jou in de trend van ‘weet je wat pas erg is?’. Het voegt niets toe om steeds een vergelijk met een andere ramp te maken en te stellen dat die erger is. Ik ben het dan ook volkomen eens met b1rdrain: het is geen wedstrijd. B1rdrain noemde de hongersnood, nou ik overbied met Oeigoeren. Je ridiculiseert hiermee getroffenen. Kortom, aub hiermee stoppen.

54 respect 16-07-2021 14:57 op
Wij zijn woonachtig in dit gebied. Voor ons gelukkig op een heuvel, dus wij hebben 'slechts' last gehad van het stromende water de berg af: 1 nachtje met ons gezin met emmers en zandzakken bezig geweest, maar uiteindelijk beperkte schade. Wat NU gebeurt is een drama hier in zuid Limburg en specifiek gemeentes Valkenburg en Meerssen. Een vriend (16 jaar) van mijn dochter woont in het genoemde lager gelegen gebied. Ouders weg en kunnen niet meer thuiskomen. Deze jongen is nu in zijn eentje bezig gas en electra af te sluiten en waardevolle spullen van de benedenverdieping naar boven te sjouwen. Wij kunnen er (ook) niet heen om te helpen. Het enige wat wij kunnen doen is hem via Teams ondersteunen. Dit is slechts 1 geval. Mijn Iphone bliebt continue en de een na andere persoonlijk drama uit mijn sport-, vrienden-, werkkring komt binnen. Hier is werkelijk een ramp gaande. Voor alle getroffenen: heel veel sterkte!

1 respect 30-06-2021 11:02 op
@tijdelijkOptimist. Dank! Ik ga ermee aan de slag.

7 respect 30-06-2021 10:11 op
Als bewoner van het fraaie Limburgse heuvelland is deze regenbui niet onopgemerkt aan mij voorbij gegaan. Het water stroomde door de straten en helaas ook door onze garage/benedenverdieping. Zandzakken leggen en hozen met emmers met het hele gezin mocht niet baten. Dat gold voor vrijwel onze hele straat. Dit fenomeen komt steeds vaker voor. Bij ons is het knelpunt de riolering (geen gescheiden systeem). Op een gegeven moment stroomt het door de riolering omhoog via afvoerputjes of nog erger het toilet. Onze gemeente is gestart met verbetering van de waterhuishouding, maar heeft naar zeggen onvoldoende middelen om het grootste knelpunt aan te pakken. Zonder ingrijpen zullen we dit soort berichten blijven zien. Helaas.