1 respect
28-11-2022 21:54
op
Not,
Dat rijbewijs is een maatregel van de overheid om mensen te beschermen tegen onveilig gedrag.
Mensen zijn tot op zekere hoogte zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken, maar om een weloverwogen keuze te maken, hebben mensen wel toegang nodig tot alle benodigde informatie of moeten ze producten kunnen kopen (zoals een condoom) om hun keuze te kunnen maken. Als bijv condooms (of zoals vroeger de anticonceptiepil) niet verkocht mogen worden van de overheid, dan kan iemand niet alle mogelijke keuzes maken.
Verder kunnen mensen ook het slachtoffer worden van andermans onveilige gedrag: als je in een vaste relatie zit, maar je partner heeft onveilige seks met iemand anders, dan brengt hij jou in gevaar. Als je buiten jouw schuld met besmet bloed in aanraking komt (bijv bloedtransfusie), dan ben je ook slachtoffer van andermans onveilige gedrag.
Een SOA test is gratis via de huisarts. School voorziet jouw kinderen van seksuele voorlichting.
1 respect
28-11-2022 13:11
op
Not,
Ik snap uw reactie niet zo goed. De overheid houdt zich op vele onderwerpen bezig met het onveilige gedrag van mensen. Bijv door verkeersregels. Daarmee beschermt de overheid ook de mensen in de maatschappij die zich wel veilig gedragen, maar die slachtoffer kunnen worden van andermans onveilige gedrag.
Met betrekking tot seksuele contacten kan en mag een overheid zich natuurlijk maar beperkt bezig houden ivm verschillende grondwettelijke rechten die anders aangetast zouden worden. Maar een overheid kan wel wat doen op het gebied van seksuele voorlichting, toegankelijkheid van medicatie, verstrekken van voorbehoedmiddelen, SOA testen vergemakkelijken, etc.
Veel overheden doen dit nog niet of zouden hier meer aan kunnen doen.
3 respect
24-11-2022 16:26
op
Euh, dat kan je ook zonder een abonnement.
0 respect
21-11-2022 14:23
op
Republika,
Ik heb nergens gezegd dat Kosovo bij Albanië heeft gehoord. Wel dat de bevolking (etnisch) Albanees is.
Ik heb ook nergens gezegd dat Kosovo een zelfstandig land is geweest. Ik heb wel gezegd dat ze ten tijde van de annexatie door Servië bij het Ottomaanse Rijk hoorden. En ik heb gezegd dat ze een zelfstandig land willen worden.
Graag niet mijn woorden verdraaien.
Het gaat mij niet zozeer om voor of tegen de zelfstandigheid van Kosovo, maar om de feiten.
Zoals bijv het feit dat in 1913 amper een kwart van Kosovo uit Serviërs bestond. Al heeft Servië geprobeerd de percentages gelijk te trekken door een bloedbad onder de Albanese bevolking. Ik kan me alleen maar voorstellen dat jouw Servische achtergrond jou de feiten doet ontkennen.
Verder kan je niet stellen dat de Krim zelfstandig wil zijn. Dat blijkt nergens uit. De Krim werd geannexeerd door Rusland. Dat kan je dus feitelijk niet vergelijken met Kosovo, die riepen zelf zelfstandigheid uit ipv geannexeerd te worden.
2 respect
21-11-2022 09:45
op
Marinos,
Nee, geannexeerd. Kosovo wilde niet ingelijfd worden bij Servië.
En van "heroverd" is geen sprake. Tenzij je 600 jaar oude claims op land nog relevant vindt, maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat Bulgarije een claim op Kosovo heeft. Die waren er immers nog eerder.
3 respect
21-11-2022 09:42
op
Republika,
"Kosovo was Servisch voordat ottomaanse rijk daar kwam."
Dat was in de 14de eeuw. Hoe ver wil je terug gaan? Want daarvoor behoorde het tot het Byzantijnse Rijk en daarvoor tot het Bulgaarse Rijk.
Kosovo is door Servië geannexeerd (en niet bevrijd) in de balkanoorlog van 1912-1913. Ten tijde van de annexatie was het Ottomaans gebied en de Kosovaren zaten niet te wachten om ingelijfd te worden bij Servië. Ze waren immers in meerderheid Albanees.
Ten tweede: wat snap je niet aan het verschil tussen annexatie door een vreemde mogendheid en vrijwillig een zelfstandig land willen worden?
Kosovo wilde als zelfstandig land verder. De Krim is geannexeerd door Rusland.
26 respect
20-11-2022 18:59
op
Dit getuigt wel van zo'n gebrekkige geschiedkundige kennis van het complexe conflict tussen Kosovo en Servië. Waarbij je de situatie in voormalig Joegoslavië en het uiteenvallen daarvan weglaat. En de etnische zuiveringen gepleegd door Servië in Kosovo.
Bovendien wil Kosovo zelfstandig zijn, terwijl Rusland de Krim heeft geannexeerd. Kosovo is in 1913 door Servië geannexeerd. Door Kosovo aan Servië te geven, geef je dus eigenlijk aan Rusland het signaal af dat annexatie loont.
Overigens heeft Rusland de onafhankelijkheid van Kosovo nooit erkend. Behoorlijk hypocriet dus als ze de onafhankelijkheid van Kosovo willen gebruiken om te pleiten voor de onafhankelijkheid van de Krim.
1000 tekens is onvoldoende om je de volledige geschiedenis bij te brengen, die je duidelijk mist in je foutieve vergelijking van de 2 situaties.
34 respect
20-11-2022 18:20
op
Verdoncky,
Juist voormalig Joegoslavië was tegenstander van de oude Sovjet-Unie. Kwestie van de geschiedenis kennen.
2 respect
20-11-2022 18:17
op
Bart,
Maar niet naar alle gebruikers gecommuniceerd. Ik heb in elk geval op Twitter geen bericht gekregen dat Musk hierover een opiniepeiling hield. Dus hoezo duidelijk?
2 respect
20-11-2022 18:00
op
Robielienios,
Als een prestatie van mensen die er keihard voor getraind hebben. Niet iedereen kan zo'n prestatie leveren, daar moet je wel een bepaalde inspanning voor leveren.
6 respect
20-11-2022 17:56
op
Ik heb 2 jaar in Zuid-Afrika gewoond. Op zich wel dezelfde regels als de lokale bevolking, maar het voelt toch wat onwennig als je opeens niet meer tot de meerderheid, maar tot de minderheid behoort. Daardoor snap ik nu wel beter hoe het is voor minderheden in Nederland.
Ik heb ook gemerkt dat integratie toch best lastig kan zijn, hoe erg je ook je best doet. Je gewoon aan de wet houden, is niet zo lastig, dat staat nl gewoon opgeschreven. Maar andere zaken betreffen culturele gevoeligheden vanuit historisch perspectief, waar je niet mee opgegroeid bent. Dan is een sociale faux pas snel gemaakt. En dan zijn er nog de kleinere dingen zoals hoe het met het vuilnis ophalen zit, hoeveel zoenen op de wang, wel/niet iets meenemen als je voor het eten wordt uitgenodigd, etc. Gewoon van die kleine dingen die zo vanzelfsprekend in je opvoeding zitten, dat ze bijna aangeboren lijken, maar dat niet zijn.
8 respect
20-11-2022 17:48
op
Jammer,
Nee, dat komt door een groep mensen die andere mensen niet als individu behandelen. In plaats daarvan geven ze iedereen met een donkere huidskleur de schuld van wat anderen die toevallig ook die huidskleur hebben doen. Dat is het kenmerk van racisme: alle mensen met een andere huidskleur over 1 kam scheren.
8 respect
20-11-2022 17:19
op
Lorenzo,
Als je graag met iemand over je gevoelens wilt praten, dan kan ik je het switchboard van het COC aanraden. Daar kan je (anoniem) bellen of chatten met mensen die je met je vragen kunnen helpen.
https://switchboard.coc.nl/...
15 respect
20-11-2022 16:44
op
Huh? Het uiten van een mening wordt onmogelijk omdat anderen hun mening uiten over die geuite mening?
Je wilt dus zelf wel je mening kunnen uiten, maar je wilt niet dat anderen hun mening uiten.
Als de afwijkende meningen van de mensen die op jou reageren jou niet bevallen, dan kan je natuurlijk het gewoon aanhoren en als een koude douche van je af laten glijden...
0 respect
20-11-2022 16:00
op
Jordan Klepper heeft ook een paar goede items gedaan omtrent wapenbezit. Als je van Jim Jefferies houdt, dan kan je Klepper vast ook wel waarderen.
6 respect
20-11-2022 15:24
op
Wat is er democratisch aan een Twitter poll, die Musk alleen maar deelde met z'n eigen volgers? Waarbij niet gecontroleerd kan worden of het allemaal unieke individuen zijn die stemden? En waarvan de stemming niet transparant en openbaar is, zoals het dat wel is bij democratische verkiezingen?
4 respect
20-11-2022 13:38
op
Peter,
"Het is toch absurd dat als er iemand met een andere mening dan jij een platform gebruikt dat je direct weg rent."
Je bedoelt zoals Baudet bij Jinek?
0 respect
20-11-2022 13:25
op
Dietse,
Ik begrijp uit uw reactie dat u dus tegen het grondwettelijke recht op vrijheid van meningsuiting bent. Dank dat u dit bevestigt.
0 respect
20-11-2022 11:57
op
U bent dus tegen het grondwettelijke recht op vrijheid van meningsuiting?
Bedrijven hebben nooit verplicht een podium moeten bieden aan ieders mening (behalve dan in de periode 1940-1945).
Kranten kunnen zelf bepalen welke lezersbrieven ze afdrukken. Een theater mag zelf beslissen welke artiesten ze op hun podium zetten. Een tv-programma mag zelf weten wie ze uitnodigen. De Jumbo hoeft geen reclame voor de Appie te maken. Een boekhandel mag zelf weten welke titels ze willen verkopen.
Bedrijven zijn van burgers en hebben derhalve gewoon recht op grondwettelijke rechten.
1 respect
20-11-2022 10:40
op
Jeanne,
Niet iedereen. Twitter heeft 1,3 miljard accounts, waarvan er 330 miljoen actief gebruikt worden. Van al die accounts, hebben er maar 15 miljoen gestemd. Wellicht dat al die andere accounts helemaal niets wisten van die poll, omdat ze geen volgers zijn van Musk.
0 respect
20-11-2022 10:18
op
Dubai ligt in de Verenigde Arabische Emiraten, niet in Qatar.
8 respect
17-11-2022 10:20
op
dezedan,
Specifiek voor depressie kan ik even niet een bestaande titel bedenken. Qua seksueel misbruik kan ik geïnteresseerden het boek "De kracht van spreken" aanraden. Hierin staan een stuk of 30 verhalen van mensen die seksueel misbruik hebben meegemaakt.
16 respect
16-11-2022 21:07
op
Q,
Ook voor de aangeefster geldt: onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Er zal dus eerst onomstotelijk bewezen moeten worden dat ze een valse aangifte heeft gedaan. Dat De Munk niet vervolgd wordt vanwege gebrek aan bewijs is geen bewijs voor het doen van valse aangifte. Het is betekent enkel dat er gebrek aan bewijs is.
3 respect
16-11-2022 13:55
op
Welke reden zouden mensen kunnen hebben om bij een hulpverleningsorganisatie een onterechte melding te doen?
1 respect
15-11-2022 22:19
op
Bandar,
Leuk geprobeerd, maar nee. TikTok heeft gewoon besloten om niet samen te werken en geen sancties ondervonden.
Verder hebben verschillende redenen Republikeinen dat geprobeerd, maar zijn die teruggefloten door de rechter.
1 respect 28-11-2022 21:54 op
Not, Dat rijbewijs is een maatregel van de overheid om mensen te beschermen tegen onveilig gedrag. Mensen zijn tot op zekere hoogte zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken, maar om een weloverwogen keuze te maken, hebben mensen wel toegang nodig tot alle benodigde informatie of moeten ze producten kunnen kopen (zoals een condoom) om hun keuze te kunnen maken. Als bijv condooms (of zoals vroeger de anticonceptiepil) niet verkocht mogen worden van de overheid, dan kan iemand niet alle mogelijke keuzes maken. Verder kunnen mensen ook het slachtoffer worden van andermans onveilige gedrag: als je in een vaste relatie zit, maar je partner heeft onveilige seks met iemand anders, dan brengt hij jou in gevaar. Als je buiten jouw schuld met besmet bloed in aanraking komt (bijv bloedtransfusie), dan ben je ook slachtoffer van andermans onveilige gedrag. Een SOA test is gratis via de huisarts. School voorziet jouw kinderen van seksuele voorlichting.
1 respect 28-11-2022 13:11 op
Not, Ik snap uw reactie niet zo goed. De overheid houdt zich op vele onderwerpen bezig met het onveilige gedrag van mensen. Bijv door verkeersregels. Daarmee beschermt de overheid ook de mensen in de maatschappij die zich wel veilig gedragen, maar die slachtoffer kunnen worden van andermans onveilige gedrag. Met betrekking tot seksuele contacten kan en mag een overheid zich natuurlijk maar beperkt bezig houden ivm verschillende grondwettelijke rechten die anders aangetast zouden worden. Maar een overheid kan wel wat doen op het gebied van seksuele voorlichting, toegankelijkheid van medicatie, verstrekken van voorbehoedmiddelen, SOA testen vergemakkelijken, etc. Veel overheden doen dit nog niet of zouden hier meer aan kunnen doen.
3 respect 24-11-2022 16:26 op
Euh, dat kan je ook zonder een abonnement.
0 respect 21-11-2022 14:23 op
Republika, Ik heb nergens gezegd dat Kosovo bij Albanië heeft gehoord. Wel dat de bevolking (etnisch) Albanees is. Ik heb ook nergens gezegd dat Kosovo een zelfstandig land is geweest. Ik heb wel gezegd dat ze ten tijde van de annexatie door Servië bij het Ottomaanse Rijk hoorden. En ik heb gezegd dat ze een zelfstandig land willen worden. Graag niet mijn woorden verdraaien. Het gaat mij niet zozeer om voor of tegen de zelfstandigheid van Kosovo, maar om de feiten. Zoals bijv het feit dat in 1913 amper een kwart van Kosovo uit Serviërs bestond. Al heeft Servië geprobeerd de percentages gelijk te trekken door een bloedbad onder de Albanese bevolking. Ik kan me alleen maar voorstellen dat jouw Servische achtergrond jou de feiten doet ontkennen. Verder kan je niet stellen dat de Krim zelfstandig wil zijn. Dat blijkt nergens uit. De Krim werd geannexeerd door Rusland. Dat kan je dus feitelijk niet vergelijken met Kosovo, die riepen zelf zelfstandigheid uit ipv geannexeerd te worden.
2 respect 21-11-2022 09:45 op
Marinos, Nee, geannexeerd. Kosovo wilde niet ingelijfd worden bij Servië. En van "heroverd" is geen sprake. Tenzij je 600 jaar oude claims op land nog relevant vindt, maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat Bulgarije een claim op Kosovo heeft. Die waren er immers nog eerder.
3 respect 21-11-2022 09:42 op
Republika, "Kosovo was Servisch voordat ottomaanse rijk daar kwam." Dat was in de 14de eeuw. Hoe ver wil je terug gaan? Want daarvoor behoorde het tot het Byzantijnse Rijk en daarvoor tot het Bulgaarse Rijk. Kosovo is door Servië geannexeerd (en niet bevrijd) in de balkanoorlog van 1912-1913. Ten tijde van de annexatie was het Ottomaans gebied en de Kosovaren zaten niet te wachten om ingelijfd te worden bij Servië. Ze waren immers in meerderheid Albanees. Ten tweede: wat snap je niet aan het verschil tussen annexatie door een vreemde mogendheid en vrijwillig een zelfstandig land willen worden? Kosovo wilde als zelfstandig land verder. De Krim is geannexeerd door Rusland.
26 respect 20-11-2022 18:59 op
Dit getuigt wel van zo'n gebrekkige geschiedkundige kennis van het complexe conflict tussen Kosovo en Servië. Waarbij je de situatie in voormalig Joegoslavië en het uiteenvallen daarvan weglaat. En de etnische zuiveringen gepleegd door Servië in Kosovo. Bovendien wil Kosovo zelfstandig zijn, terwijl Rusland de Krim heeft geannexeerd. Kosovo is in 1913 door Servië geannexeerd. Door Kosovo aan Servië te geven, geef je dus eigenlijk aan Rusland het signaal af dat annexatie loont. Overigens heeft Rusland de onafhankelijkheid van Kosovo nooit erkend. Behoorlijk hypocriet dus als ze de onafhankelijkheid van Kosovo willen gebruiken om te pleiten voor de onafhankelijkheid van de Krim. 1000 tekens is onvoldoende om je de volledige geschiedenis bij te brengen, die je duidelijk mist in je foutieve vergelijking van de 2 situaties.
34 respect 20-11-2022 18:20 op
Verdoncky, Juist voormalig Joegoslavië was tegenstander van de oude Sovjet-Unie. Kwestie van de geschiedenis kennen.
2 respect 20-11-2022 18:17 op
Bart, Maar niet naar alle gebruikers gecommuniceerd. Ik heb in elk geval op Twitter geen bericht gekregen dat Musk hierover een opiniepeiling hield. Dus hoezo duidelijk?
2 respect 20-11-2022 18:00 op
Robielienios, Als een prestatie van mensen die er keihard voor getraind hebben. Niet iedereen kan zo'n prestatie leveren, daar moet je wel een bepaalde inspanning voor leveren.
6 respect 20-11-2022 17:56 op
Ik heb 2 jaar in Zuid-Afrika gewoond. Op zich wel dezelfde regels als de lokale bevolking, maar het voelt toch wat onwennig als je opeens niet meer tot de meerderheid, maar tot de minderheid behoort. Daardoor snap ik nu wel beter hoe het is voor minderheden in Nederland. Ik heb ook gemerkt dat integratie toch best lastig kan zijn, hoe erg je ook je best doet. Je gewoon aan de wet houden, is niet zo lastig, dat staat nl gewoon opgeschreven. Maar andere zaken betreffen culturele gevoeligheden vanuit historisch perspectief, waar je niet mee opgegroeid bent. Dan is een sociale faux pas snel gemaakt. En dan zijn er nog de kleinere dingen zoals hoe het met het vuilnis ophalen zit, hoeveel zoenen op de wang, wel/niet iets meenemen als je voor het eten wordt uitgenodigd, etc. Gewoon van die kleine dingen die zo vanzelfsprekend in je opvoeding zitten, dat ze bijna aangeboren lijken, maar dat niet zijn.
8 respect 20-11-2022 17:48 op
Jammer, Nee, dat komt door een groep mensen die andere mensen niet als individu behandelen. In plaats daarvan geven ze iedereen met een donkere huidskleur de schuld van wat anderen die toevallig ook die huidskleur hebben doen. Dat is het kenmerk van racisme: alle mensen met een andere huidskleur over 1 kam scheren.
8 respect 20-11-2022 17:19 op
Lorenzo, Als je graag met iemand over je gevoelens wilt praten, dan kan ik je het switchboard van het COC aanraden. Daar kan je (anoniem) bellen of chatten met mensen die je met je vragen kunnen helpen. https://switchboard.coc.nl/...
15 respect 20-11-2022 16:44 op
Huh? Het uiten van een mening wordt onmogelijk omdat anderen hun mening uiten over die geuite mening? Je wilt dus zelf wel je mening kunnen uiten, maar je wilt niet dat anderen hun mening uiten. Als de afwijkende meningen van de mensen die op jou reageren jou niet bevallen, dan kan je natuurlijk het gewoon aanhoren en als een koude douche van je af laten glijden...
0 respect 20-11-2022 16:00 op
Jordan Klepper heeft ook een paar goede items gedaan omtrent wapenbezit. Als je van Jim Jefferies houdt, dan kan je Klepper vast ook wel waarderen.
6 respect 20-11-2022 15:24 op
Wat is er democratisch aan een Twitter poll, die Musk alleen maar deelde met z'n eigen volgers? Waarbij niet gecontroleerd kan worden of het allemaal unieke individuen zijn die stemden? En waarvan de stemming niet transparant en openbaar is, zoals het dat wel is bij democratische verkiezingen?
4 respect 20-11-2022 13:38 op
Peter, "Het is toch absurd dat als er iemand met een andere mening dan jij een platform gebruikt dat je direct weg rent." Je bedoelt zoals Baudet bij Jinek?
0 respect 20-11-2022 13:25 op
Dietse, Ik begrijp uit uw reactie dat u dus tegen het grondwettelijke recht op vrijheid van meningsuiting bent. Dank dat u dit bevestigt.
0 respect 20-11-2022 11:57 op
U bent dus tegen het grondwettelijke recht op vrijheid van meningsuiting? Bedrijven hebben nooit verplicht een podium moeten bieden aan ieders mening (behalve dan in de periode 1940-1945). Kranten kunnen zelf bepalen welke lezersbrieven ze afdrukken. Een theater mag zelf beslissen welke artiesten ze op hun podium zetten. Een tv-programma mag zelf weten wie ze uitnodigen. De Jumbo hoeft geen reclame voor de Appie te maken. Een boekhandel mag zelf weten welke titels ze willen verkopen. Bedrijven zijn van burgers en hebben derhalve gewoon recht op grondwettelijke rechten.
1 respect 20-11-2022 10:40 op
Jeanne, Niet iedereen. Twitter heeft 1,3 miljard accounts, waarvan er 330 miljoen actief gebruikt worden. Van al die accounts, hebben er maar 15 miljoen gestemd. Wellicht dat al die andere accounts helemaal niets wisten van die poll, omdat ze geen volgers zijn van Musk.
0 respect 20-11-2022 10:18 op
Dubai ligt in de Verenigde Arabische Emiraten, niet in Qatar.
8 respect 17-11-2022 10:20 op
dezedan, Specifiek voor depressie kan ik even niet een bestaande titel bedenken. Qua seksueel misbruik kan ik geïnteresseerden het boek "De kracht van spreken" aanraden. Hierin staan een stuk of 30 verhalen van mensen die seksueel misbruik hebben meegemaakt.
16 respect 16-11-2022 21:07 op
Q, Ook voor de aangeefster geldt: onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Er zal dus eerst onomstotelijk bewezen moeten worden dat ze een valse aangifte heeft gedaan. Dat De Munk niet vervolgd wordt vanwege gebrek aan bewijs is geen bewijs voor het doen van valse aangifte. Het is betekent enkel dat er gebrek aan bewijs is.
3 respect 16-11-2022 13:55 op
Welke reden zouden mensen kunnen hebben om bij een hulpverleningsorganisatie een onterechte melding te doen?
1 respect 15-11-2022 22:19 op
Bandar, Leuk geprobeerd, maar nee. TikTok heeft gewoon besloten om niet samen te werken en geen sancties ondervonden. Verder hebben verschillende redenen Republikeinen dat geprobeerd, maar zijn die teruggefloten door de rechter.