NUjijStats voor RPRP

11,222

Respect

Respect/dag 7.96
Respect/reactie 3.82

2,939

Reacties

Reacties/dag 2.08
Meeste reacties op 1 dag 43
Gestart op 16-01-2019

Respect over tijd

Laatste 25 comments

2 respect 25-11-2022 13:13 op
"Dit is dus precies waar het om draait, de consument wordt opgelicht omdat de winst belangrijker is." Nee, dit is geen oplichting. Dit is de kern van marktwerking in een kapitalistisch stelsel: Iedereen optimaliseert zijn eigen winst door een balans tussen vraag en kostprijs te kiezen. Daarnaast worden productiekosten geoptimaliseerd. Zo heeft iedereen de vrijheid om zoveel mogelijk waarde aan de samenleving toe te voegen. Het wordt juist verdacht als je de prijzen kunstmatig verlaagt. Mogelijk ben je dan aan het proberen om concurrentie kapot te maken, om daarna hogere prijzen te kunnen vragen.

3 respect 25-11-2022 12:58 op
Waarom zou je dat willen? IKEA is geen filantropische instelling.

2 respect 25-11-2022 08:26 op
@Sjoerd Snap je de definitie van fijnmazig? Begrijp je dat Oke_dan hier niet individuele bedrijven uitlicht, maar de landbouw als geheel? Vragen, vragen.

3 respect 25-11-2022 08:15 op
Stikstof is een lokaal probleem. Stikstof uitgestoten door landbouw valt binnen enkele tientallen kilometers neer. De reductie in stikstofuitstoot moet dus lokaal gebeuren. De geimporteerde producten zijn het probleem niet; Niet voor Nederland, en in vrijwel alle gevallen niet voor de locatie waar ze geteeld zijn. Waar bijvoorbeeld avocado's geteeld worden is de stikstof uitstoot nog in balans, de omgeving kan die stikstof nog absorberen. Hier in Nederland, waar ontzettend veel intensieve bedrijven dicht bij elkaar zitten kan de gecombineerde stikstof uitstoot niet meer door de natuur geabsorbeerd worden.

1 respect 23-11-2022 12:51 op
Heb je dan niets van de Brexit geleerd?

0 respect 22-11-2022 08:58 op
Alcoholverslaafden schaden vooral zichzelf. Per jaar zijn er enkele tientallen doden in het verkeer als gevolg door alcohol. Dit terwijl er jaarlijks 2.000-3.000 doden zijn door meeroken. Het mooiste zou zijn als mensen gezond zouden leven, maar voor een deel hebben ze daarin zelf een verantwoordelijkheid. Maar waar het anderen schaadt heeft roken duidelijk de prioriteit.

7 respect 17-11-2022 12:19 op
@CO2IFN Het bestaan van problemen bij ons betekent niet dat de problemen in de VS niet veel groter zijn.

14 respect 17-11-2022 12:04 op
"Dus volgens jou hebben we nog 10 tot twintig jaar inflatie rond de 17%?" Ik ben altijd zo benieuwd naar wat voor gedachtengang mensen hebben. Uit welke woorden van @Cynthia haalt u dat zij denkt dat we nog 10 tot 20 jaar een inflatie van rond de 17% hebben?

3 respect 17-11-2022 10:57 op
Je zegt twee dingen letterlijk: "Dan zit half de wereld inclusief de VS ook in een recessie" en "Zijn ze net uitgeklommen dit kwartaal" Die twee uitspraken zijn strijdig met elkaar; ik laat zien dat jouw tweede uitspraak waar is, en niet de eerste. Maar het is natuurlijk heel handig dat je achteraf wilt kiezen wat je bedoelde.

13 respect 17-11-2022 10:08 op
"Want voordat het westen het energieprijzen omhoog dreef" De energieprijzen waren vorig jaar herfst al aan het stijgen, ver voordat de oorlog van start ging. Rusland was namelijk al aan de gasknop aan het draaien, met als doel om Europa preemptief onder druk te zetten. De sancties zijn niet de primaire oorzaak van de gestegen energieprijzen.

4 respect 17-11-2022 07:47 op
"en ze hebben echt niet zomaar nieuwe afzetmarkten" En dat is nog mild gezegd. Heel veel gasvelden van waaruit ze aan Europa leverden moeten worden afgesloten. Nadat deze zijn afgesloten is het geen kwestie van eventjes een kraan opendraaien, maar moet het gasveld weer opnieuw worden geopend. Voor tal van gasvelden is dat openen al duurder dan dat het veld gaat opleveren, dus veel van de gasvelden die ze nu sluiten zullen ze niet meer kunnen openen.

8 respect 17-11-2022 07:44 op
"inclusief de VS ook in een recessie. Zijn ze net uitgeklommen dit kwartaal.' Met een kleine groei in Q3 zit de VS dus juist niet meer in een recessie.

17 respect 17-11-2022 07:41 op
In Nederland hadden we in het tweede kwartaal een groei van 2.6%, en een krimp van 0.2% in het derde kwartaal. Dus nee, daar hebben ze niet "net zoveel last" als hier. Met twee kwartalen van 4% krimp hebben ze een enorme recessie. Ter vergelijking: Rond 2009 hadden we in Nederland 1 kwartaal met een krimp van bijna 4%, met een krimp in de andere kwartalen van ongeveer een procent.

4 respect 16-11-2022 11:41 op
Waarom zou de NAVO dat doen? Het lijkt mij nog steeds kristalhelder welk land de agressor hier is, en wat dus de eigenlijke oorzaak is van de noodzaak om deze raket te hebben afgevuurd.

1 respect 16-11-2022 11:36 op
Ik zie vooral een helehoop aannames van jouw kant, de een nog onrealistische dan de andere.

2 respect 16-11-2022 11:33 op
Waar Cynthia aangeeft dat het niet duidelijk is wat u in uw eerste bericht wil melden, vind ik uw tweede bericht nog steeds geen verheldering toevoegen.

0 respect 15-11-2022 12:19 op
Ik zie nu het onderzoek waar jij op doelt. Er zijn veel verschillende onderzoeken, waar veel verschillende uitkomsten zijn onder verschillende omstandigheden. Die nuances zijn belangrijk. In het onderzoek waar een verschil van 0.3% wordt genoemd gaat het zo te zien om het totaal aantal schades gerapporteerd door mannen, en het totaal gerapporteerd door vrouwen. Wat daar echter buiten beschouwing wordt gelaten is dat mannen meer dan 10% meer kilometers rijden dan vrouwen. Een verschil van 0.3% is inderdaad niet belangrijk, maar een verschil van 10% geeft aan dat er wel degelijk een duidelijk verschil is. En dat is slechts waar ik op doel wanneer ik een verklaring geef voor het volgens het artikel "bijzonder" hoge percentage schades op roze auto's.

3 respect 15-11-2022 11:21 op
Het lijkt mij een redelijk vermoeden dat roze auto's vooral door vrouwen gekocht worden. Volgens mij is het ook zo dat vrouwen gemiddeld gesproken relatief meer kilometers binnen de stad maken dan mannen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat vrouwen vaker dan mannen schade rijden, alhoewel de schades bij mannen duurder zijn.

0 respect 15-11-2022 10:36 op
En dat zou eventueel een correlatie kunnen hebben met het verhoogde aantal ongelukken met bruine auto's.

1 respect 15-11-2022 10:25 op
Opvallend dat het artikel het nergens heeft over welke kleur vaker door welke demografische groep gekozen wordt. Zo kunnen rode auto's wel beter zichtbaar zijn, maar bij mijn weten is die kleur onder jonge bestuurders populairder, die door hun beneden gemiddelde ervaring en boven gemiddeld enthousiastme meer ongelukken veroorzaken. Uit onderzoek blijkt ook dat vrouwen vaker schade hebben, maar dat dit kleinere schades zijn, onder andere opgelopen tijdens het parkeren. Alhoewel mannen gemiddeld minder vaak schade rijden, is die schade gemiddeld wel veel groter. Gecombineerd met mijn vermoeden dat een roze auto vooral door vrouwen gekozen zal worden, verklaart dat waarom het percentage geclaimde schades op roze auto's zo hoog is, volgens het artikel.

0 respect 15-11-2022 10:11 op
Waarschijnlijk doen ze vooraf marktonderzoek naar welke kleuren het beste zullen verkopen voor een bepaalde auto. Dit is afhankelijk van de doelgroep van de auto. Fabrikanten willen graag de kleurkeuze beperkt houden, want meer kleuren betekent meer verschillende gespoten delen op voorraad, en vaker kleurwisselingen in de spuiterij, dus hogere kosten.

2 respect 15-11-2022 10:10 op
"Zwart, wit en grijs (tinten) zijn per definitie geen kleur." Wikipedia zegt: Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de verschillende golflengtes waaruit dat licht is samengesteld. In ieder geval zijn wit en grijs net zoals veel andere kleuren samengesteld uit verschillende golflengtes, en daarmee zijn wit en grijs ook kleuren. Aangezien het om een bepaalde waarneming gaat, en zwart een andere waarneming veroorzaakt dan wit, blauw, of welke kleur dan ook, is het onlogisch om zwart uit te sluiten van de kleuren.

4 respect 14-11-2022 18:45 op
Procentueel maken de energiebedrijven nu niet meer winst dan voorheen. De vraag is dan vooral of de overheid de administratie efficiƫnter kan uitvoeren dan de energiebedrijven. Nu ben ik echt niet zo wantrouwend richting de overheid, maar op een overdaad van efficiƫntie heb ik ze nog niet kunnen betrappen. Wanneer de overheid die energiebedrijven op zou kopen, zou er inderdaad minder winst gemaakt worden, maar dat zou opgaan in de extra operationele kosten. De prijs voor de consument zou niet dalen.

9 respect 14-11-2022 18:26 op
Waar dacht je dat Essent, Nuon en Eneco hun gas kochten?

0 respect 14-11-2022 14:28 op
Dankzij