1 respect
29-11-2022 19:44
op
Jaren een 7 gehad (fossiel dan). Uitstekende rit kwaliteit, maar allerlei problemen, vooral met de ramen. Het is te hopen dat BMW met de electrische wat meer aandacht aan kwaliteit schenkt. Deze concurreert met Lucid, de Plaid, of het de beste is zou ik niet durven zeggen. Qua model vond ik de oudere modellen mooier.
0 respect
29-11-2022 19:10
op
Zo zie je wel dat er aan alle kanten gesjoemeld wordt als het om de centen gaat. Grote vergaderingen, mooie woorden maar in feite zeggen wetenschappers zelf al een tijdje dat de race al verloren is. De oudere generatie denkt ‘zal mijn tijd wel duren’, de jongere heeft het nog niet helemaal door en zal er mee moeten leven.
2 respect
29-11-2022 18:44
op
Vreemde beslissing. Het is onderhand wel bekend dat kerncentrales peperduur zijn en dus hoge stroom prijzen. Misschien toch maar eens in SMR’s verdiepen ipv mega projecten bouwen en uiteindelijk weer mega projecten ontmantelen.
11 respect
28-11-2022 21:57
op
Goed om te zien dat Nederland wat minder naief wordt. En ja, wat je hier soms voorbij ziet komen vraag je je soms wel af wat de bron daarvan is.
0 respect
28-11-2022 21:26
op
@G
Eerlijk, wel huiswerk doen hoor. Na 3 jaar passeert een EV een fossiele wagen, dit is al zo lang bekend. Maar voor velen gaat het al helemaal niet meer over vervuiling maar wat je je uiteindelijk in de portemonnee bespaart en dat is al vanaf het moment van aanschaf van een EV.
1 respect
28-11-2022 21:21
op
Ik dacht dat Nederland ook 'salderen' kent. Hier in de VS is dat ook zo (maar je krijgt niet de prijs van 'gebruik' als je terug levert. Logisch ook want die hoogspanningsmasten , onderhoud, transformators kosten natuurlijk ook wat. Maar decentralisatie lijkt me een natuurlijke oplossing vooral als een wagenpark als een enorme accu gaat fungeren. Technisch gezien is het op te lossen, veel software, slimme meters die bij houden wat je levert, afneemt. Denk bv eens aan boeren die panelen boven hun land hebben om de gewassen er onder van juiste vochtigheid te voorzien (agrivoltaics) etc. die worden een 'mini elektrische centrale', een megapack accu naast de schuur, elektrische tractors etc, gratis 'diesel'. Nogmaals, decentralisatie wordt steeds belangrijker.
1 respect
28-11-2022 19:35
op
Het lijkt me dat men in de toekomst meer over software management dan verzwaring van het net moet denken, decentralisatie. Al die EV’s, panelen, die bv huizen gaan verwarmen, terug leveren aan het net etc. Het concept van arbitrage mensen die ergens goedkoop hun EV opladen om weer duur te verkopen aan het net en er aan willen verdienen. Hoe regel je dat met software? Hoe sluit je panelen, EV’s af van aan het net leveren als er maintenance is? Laadpalen zijn goed Tesla heeft al meer dan 40.000 superchargers), maar wie wordt de eigenaar daar van? Overigens zou het het best eens kunnen dat al die laadpalen straks met magnetic resonance worden vervangen, dus te veel investeren is misschien ook niet goed.
4 respect
28-11-2022 19:20
op
Het is algemeen bekend dat waterstof een fopspeen van de fossiele industrie is om afhankelijkheid in stand te houden. Zeker voor op de weg transport is het een non starter, zowel voor vracht als personen vervoer. Voor lucht en zeevaart misschien, maar het is uiterst inefficiënt en ik moet eerst de economics nog zien voor ik het geloof.
2 respect
28-11-2022 18:45
op
Ik vraag me af of Hawaii weer wat groter zal worden.
6 respect
26-11-2022 18:20
op
Vreemd dat er geen Tesla tussen zat die 8 camera’s hebben als er iemand te dicht bij de wagen komt. Heb je zo de video op heterdaad.
4 respect
24-11-2022 19:43
op
Het is misschien het beste de markt het te laten oplossen. Mensen die niet gediend zijn van wat ze op Twitter gaan zien zullen weggegaan, mensen die daar juist door worden aangetrokken zullen een blauw vinkje willen. Uiteindelijk zal het een echo putje worden van iedereen met dezelfde mening. Dit gebeurd nu al in de ‘ normale ’ media. Iemand die elke dag Fox bekijkt, zal nooit op MSNBC kijken en andersom ook. Het werkt dus toenemende polarisatie in de hand.
2 respect
22-11-2022 20:56
op
De overheid verziekt met regeltjes, maar de sancties zijn een zegen. Het dwingt de EU om eindelijk eens zelf energy onafhankelijk te worden. Dat is even door de zure appel door bijten maar in de toekomst veel en veel beter voor de levenstandaard in Europa. Goedkope energy is het fundament van gezonde concurrerende business. Denk eens aan al die miljarden dollars die jaar in jaar uit naar Rusland, de sheiks etc. vloeien. Niet alleen maakt dat je armer, het maakt je afhankelijk van chantage. Putin is het beste wat Europa ooit had kunnen overkomen.
0 respect
22-11-2022 20:48
op
@K
Ik zeg ook niet dat je niet aangesloten moet zijn. Tuurlijk maar opwekking / gebruik wordt meer en meer een lokale aangelegenheid. Mensen denken dat iedereen die thuis komt zijn EV om 6 uur op gaat laden en dus het hele net omvalt. Dat is natuurlijk niet zo, net zo min dat iedereen om 6 uur benzine gaat halen. Het gaat in de toekomst dus niet om uitbreiding van het net maar om management van het net. Dat zal slimme software vereisen zowel wat net management zelf als storage (maw het hele plaatje) met bv Megapacks of andere technologies.
5 respect
22-11-2022 20:33
op
Niet mee bemoeien, gewoon aan de vrije markten over laten. Hoge prijzen zijn ideaal voor de alternatieven. Ga je subsidiëren gaan mensen weer slordig worden met gebruik want het wordt toch wel betaald.
1 respect
22-11-2022 19:57
op
Beetje vreemd dat ze dachten dat je er mee zou bestellen, mensen willen nl zien wat ze kopen. Geen wonder dat ze er niet aan verdienen ze gaan voor nog geen $20 over de toonbank. Het is echter zeer geschikt je favoriete liedje in de auto aan te vragen, hoe het weer morgen is, of iemand al gestorven is, wat de tijd in NYC, wie de tour in 1955 won e.d maar daar verdienen ze natuurlijk niks aan.
1 respect
22-11-2022 19:46
op
Beste maar om bij Amazon te blijven en natuurlijk altijd met credit card betalen zodat je nooit het schip in gaat.
4 respect
22-11-2022 19:33
op
@Uit
Verzwaring van het net hoeft niet met decentralisatie. Een megapack in een wijk, thuis accu’s in de vorm van je EV die je huis van stroom voorziet etc. Daar gaat het naar toe.
4 respect
21-11-2022 22:38
op
@K
Zou best eens kunnen. Stel je hebt zo'n magnetic resonance matje in je garage liggen. Je moet even naar de Jumbo, parkeert en je wagen weet dat jumbo korting heeft op de electriciteit (je bent tenslotte een goed Jumbo klant :). Aldus laadt je wagen zich op terwijl je boodschappen doet. Je komt thuis rijdt over het matje en het blijkt dat op dat moment de stroom van het net duur is. Aldus schakelt de software over naar je wagen voor electriciteits voorziening. Dank je Jumbo :)
0 respect
21-11-2022 22:27
op
Zeker niet zinloos. Inderdaad zal 'laden' van de menselijke radar verdwijnen maar de meeste mensen zullen dit als prettig ervaren. Het doel hier is natuurlijk ook dat je met een veel kleiner accu pakket weg kan komen.
0 respect
21-11-2022 22:07
op
@Pedro
Ze willen natuurlijk het gebruik van energy beperken. De staat subsidieert nu al, dus dat moet uiteindelijk ergens vandaan komen. Hoe minder de rekening vanuit het buitenland, hoe beter het is natuurlijk. Des te meer zaak voor Nederland om energy onafhankelijk te worden.
0 respect
21-11-2022 21:36
op
@M
Misschien zo simple als een matje in je garage ipv de stekker er in, maw gemak, mensen betalen voor convenience. Parkeer terreinen bij shopping malls, bouwmarkten jumbos, hotels, etc. etc. met een matje er onder. Zo moeilijk kan het niet zijn en palen kosten ook geld. Verrekening is een software issue, in feite niet anders dan je credit card bij een pompstation. Wat wegen betreft, misschien eerst 'toll roads', later mainstream, je moet ergens beginnen. Ja daar betaal je dan wat extra voor, maar omdat je veel minder accus in je auto nodig zal hebben is het het waard.
Ik zie het vooralsnog eerst gebeuren bij stadsbussen met een fixed route die bij elke halte toch stoppen en dus even snel 'bij laden'. Dan zeker ook private, in je eigen garage vanwege gemak.
0 respect
21-11-2022 21:23
op
@M
Zeker waar, maar paneeltjes is een eenmalige hit. Als je die paneeltjes eenmaal op je dak hebt is er geen vervoer meer. Die elektroontjes huppelen zo vanzelf je accu in. Zeker zijn er nog wat verliezen in transmissie, battery management, inverters etc. maar die zijn piepklein met een benzine motor rendement van amper 25%.
4 respect
21-11-2022 21:00
op
Er wordt hier weer een hoop onzin verkocht over 'veel energy gaat verloren, straling voor de mens, zal nooit wat worden' etc. etc. Mensen lees jezelf eerst eens in over wat 'Magnetic Resonance' nu eigenlijk inhoudt. Witricity hier in de de VS (een spinoff van MIT, dus geen onzin company) heeft een uitstekende white paper over het onderwerp. Lees dat eerst eens voordat je onzin neer kalkt. Het idee achter wireless charging (afgezien van het gemak) is dat je natuurlijk minder accus in je wagen (of stadsbus) nodig hebt. Accus zijn het duurste component, dus dit zou de prijs van een EV dramatisch kunnen verlagen. Het gaat in Duitsland ook over testen, proof of concept. Wat zijn de 'real world' implicaties, sneeuw, ijs, hitte, een metalen blikje op de weg tussen de resonator coils etc. Heel goed dat men dit doet, Nederland met veel EV's zou hier ook het voortouw in moeten nemen.
0 respect
21-11-2022 20:39
op
@Alex
Om nog maar te zwijgen over olie opsporen, pijpleidingen bouwen , in tankers stoppen, vervoeren, raffineren, naar pompen brengen, weer electric oppompen om een benzine tank in te gaan, om vervolgens met 25% efficiency van punt A naar B te komen, ja ja zeer efficient :)
3 respect
21-11-2022 20:11
op
Groot misverstand. Magnetic Resonance heeft dezelfde tot zelfs iets betere efficiency dan stekker. Je kan ook opladen als een level 2 maw ongeveer 30 kWh. Een benzine auto is natuurlijk belachelijk inefficient met 25%, (maw die liter benzine waar je dik voor betaald gaat voor 75% op in 'rook') niet te vergelijken met EV's 80%
1 respect 29-11-2022 19:44 op
Jaren een 7 gehad (fossiel dan). Uitstekende rit kwaliteit, maar allerlei problemen, vooral met de ramen. Het is te hopen dat BMW met de electrische wat meer aandacht aan kwaliteit schenkt. Deze concurreert met Lucid, de Plaid, of het de beste is zou ik niet durven zeggen. Qua model vond ik de oudere modellen mooier.
0 respect 29-11-2022 19:10 op
Zo zie je wel dat er aan alle kanten gesjoemeld wordt als het om de centen gaat. Grote vergaderingen, mooie woorden maar in feite zeggen wetenschappers zelf al een tijdje dat de race al verloren is. De oudere generatie denkt ‘zal mijn tijd wel duren’, de jongere heeft het nog niet helemaal door en zal er mee moeten leven.
2 respect 29-11-2022 18:44 op
Vreemde beslissing. Het is onderhand wel bekend dat kerncentrales peperduur zijn en dus hoge stroom prijzen. Misschien toch maar eens in SMR’s verdiepen ipv mega projecten bouwen en uiteindelijk weer mega projecten ontmantelen.
11 respect 28-11-2022 21:57 op
Goed om te zien dat Nederland wat minder naief wordt. En ja, wat je hier soms voorbij ziet komen vraag je je soms wel af wat de bron daarvan is.
0 respect 28-11-2022 21:26 op
@G Eerlijk, wel huiswerk doen hoor. Na 3 jaar passeert een EV een fossiele wagen, dit is al zo lang bekend. Maar voor velen gaat het al helemaal niet meer over vervuiling maar wat je je uiteindelijk in de portemonnee bespaart en dat is al vanaf het moment van aanschaf van een EV.
1 respect 28-11-2022 21:21 op
Ik dacht dat Nederland ook 'salderen' kent. Hier in de VS is dat ook zo (maar je krijgt niet de prijs van 'gebruik' als je terug levert. Logisch ook want die hoogspanningsmasten , onderhoud, transformators kosten natuurlijk ook wat. Maar decentralisatie lijkt me een natuurlijke oplossing vooral als een wagenpark als een enorme accu gaat fungeren. Technisch gezien is het op te lossen, veel software, slimme meters die bij houden wat je levert, afneemt. Denk bv eens aan boeren die panelen boven hun land hebben om de gewassen er onder van juiste vochtigheid te voorzien (agrivoltaics) etc. die worden een 'mini elektrische centrale', een megapack accu naast de schuur, elektrische tractors etc, gratis 'diesel'. Nogmaals, decentralisatie wordt steeds belangrijker.
1 respect 28-11-2022 19:35 op
Het lijkt me dat men in de toekomst meer over software management dan verzwaring van het net moet denken, decentralisatie. Al die EV’s, panelen, die bv huizen gaan verwarmen, terug leveren aan het net etc. Het concept van arbitrage mensen die ergens goedkoop hun EV opladen om weer duur te verkopen aan het net en er aan willen verdienen. Hoe regel je dat met software? Hoe sluit je panelen, EV’s af van aan het net leveren als er maintenance is? Laadpalen zijn goed Tesla heeft al meer dan 40.000 superchargers), maar wie wordt de eigenaar daar van? Overigens zou het het best eens kunnen dat al die laadpalen straks met magnetic resonance worden vervangen, dus te veel investeren is misschien ook niet goed.
4 respect 28-11-2022 19:20 op
Het is algemeen bekend dat waterstof een fopspeen van de fossiele industrie is om afhankelijkheid in stand te houden. Zeker voor op de weg transport is het een non starter, zowel voor vracht als personen vervoer. Voor lucht en zeevaart misschien, maar het is uiterst inefficiënt en ik moet eerst de economics nog zien voor ik het geloof.
2 respect 28-11-2022 18:45 op
Ik vraag me af of Hawaii weer wat groter zal worden.
6 respect 26-11-2022 18:20 op
Vreemd dat er geen Tesla tussen zat die 8 camera’s hebben als er iemand te dicht bij de wagen komt. Heb je zo de video op heterdaad.
4 respect 24-11-2022 19:43 op
Het is misschien het beste de markt het te laten oplossen. Mensen die niet gediend zijn van wat ze op Twitter gaan zien zullen weggegaan, mensen die daar juist door worden aangetrokken zullen een blauw vinkje willen. Uiteindelijk zal het een echo putje worden van iedereen met dezelfde mening. Dit gebeurd nu al in de ‘ normale ’ media. Iemand die elke dag Fox bekijkt, zal nooit op MSNBC kijken en andersom ook. Het werkt dus toenemende polarisatie in de hand.
2 respect 22-11-2022 20:56 op
De overheid verziekt met regeltjes, maar de sancties zijn een zegen. Het dwingt de EU om eindelijk eens zelf energy onafhankelijk te worden. Dat is even door de zure appel door bijten maar in de toekomst veel en veel beter voor de levenstandaard in Europa. Goedkope energy is het fundament van gezonde concurrerende business. Denk eens aan al die miljarden dollars die jaar in jaar uit naar Rusland, de sheiks etc. vloeien. Niet alleen maakt dat je armer, het maakt je afhankelijk van chantage. Putin is het beste wat Europa ooit had kunnen overkomen.
0 respect 22-11-2022 20:48 op
@K Ik zeg ook niet dat je niet aangesloten moet zijn. Tuurlijk maar opwekking / gebruik wordt meer en meer een lokale aangelegenheid. Mensen denken dat iedereen die thuis komt zijn EV om 6 uur op gaat laden en dus het hele net omvalt. Dat is natuurlijk niet zo, net zo min dat iedereen om 6 uur benzine gaat halen. Het gaat in de toekomst dus niet om uitbreiding van het net maar om management van het net. Dat zal slimme software vereisen zowel wat net management zelf als storage (maw het hele plaatje) met bv Megapacks of andere technologies.
5 respect 22-11-2022 20:33 op
Niet mee bemoeien, gewoon aan de vrije markten over laten. Hoge prijzen zijn ideaal voor de alternatieven. Ga je subsidiëren gaan mensen weer slordig worden met gebruik want het wordt toch wel betaald.
1 respect 22-11-2022 19:57 op
Beetje vreemd dat ze dachten dat je er mee zou bestellen, mensen willen nl zien wat ze kopen. Geen wonder dat ze er niet aan verdienen ze gaan voor nog geen $20 over de toonbank. Het is echter zeer geschikt je favoriete liedje in de auto aan te vragen, hoe het weer morgen is, of iemand al gestorven is, wat de tijd in NYC, wie de tour in 1955 won e.d maar daar verdienen ze natuurlijk niks aan.
1 respect 22-11-2022 19:46 op
Beste maar om bij Amazon te blijven en natuurlijk altijd met credit card betalen zodat je nooit het schip in gaat.
4 respect 22-11-2022 19:33 op
@Uit Verzwaring van het net hoeft niet met decentralisatie. Een megapack in een wijk, thuis accu’s in de vorm van je EV die je huis van stroom voorziet etc. Daar gaat het naar toe.
4 respect 21-11-2022 22:38 op
@K Zou best eens kunnen. Stel je hebt zo'n magnetic resonance matje in je garage liggen. Je moet even naar de Jumbo, parkeert en je wagen weet dat jumbo korting heeft op de electriciteit (je bent tenslotte een goed Jumbo klant :). Aldus laadt je wagen zich op terwijl je boodschappen doet. Je komt thuis rijdt over het matje en het blijkt dat op dat moment de stroom van het net duur is. Aldus schakelt de software over naar je wagen voor electriciteits voorziening. Dank je Jumbo :)
0 respect 21-11-2022 22:27 op
Zeker niet zinloos. Inderdaad zal 'laden' van de menselijke radar verdwijnen maar de meeste mensen zullen dit als prettig ervaren. Het doel hier is natuurlijk ook dat je met een veel kleiner accu pakket weg kan komen.
0 respect 21-11-2022 22:07 op
@Pedro Ze willen natuurlijk het gebruik van energy beperken. De staat subsidieert nu al, dus dat moet uiteindelijk ergens vandaan komen. Hoe minder de rekening vanuit het buitenland, hoe beter het is natuurlijk. Des te meer zaak voor Nederland om energy onafhankelijk te worden.
0 respect 21-11-2022 21:36 op
@M Misschien zo simple als een matje in je garage ipv de stekker er in, maw gemak, mensen betalen voor convenience. Parkeer terreinen bij shopping malls, bouwmarkten jumbos, hotels, etc. etc. met een matje er onder. Zo moeilijk kan het niet zijn en palen kosten ook geld. Verrekening is een software issue, in feite niet anders dan je credit card bij een pompstation. Wat wegen betreft, misschien eerst 'toll roads', later mainstream, je moet ergens beginnen. Ja daar betaal je dan wat extra voor, maar omdat je veel minder accus in je auto nodig zal hebben is het het waard. Ik zie het vooralsnog eerst gebeuren bij stadsbussen met een fixed route die bij elke halte toch stoppen en dus even snel 'bij laden'. Dan zeker ook private, in je eigen garage vanwege gemak.
0 respect 21-11-2022 21:23 op
@M Zeker waar, maar paneeltjes is een eenmalige hit. Als je die paneeltjes eenmaal op je dak hebt is er geen vervoer meer. Die elektroontjes huppelen zo vanzelf je accu in. Zeker zijn er nog wat verliezen in transmissie, battery management, inverters etc. maar die zijn piepklein met een benzine motor rendement van amper 25%.
4 respect 21-11-2022 21:00 op
Er wordt hier weer een hoop onzin verkocht over 'veel energy gaat verloren, straling voor de mens, zal nooit wat worden' etc. etc. Mensen lees jezelf eerst eens in over wat 'Magnetic Resonance' nu eigenlijk inhoudt. Witricity hier in de de VS (een spinoff van MIT, dus geen onzin company) heeft een uitstekende white paper over het onderwerp. Lees dat eerst eens voordat je onzin neer kalkt. Het idee achter wireless charging (afgezien van het gemak) is dat je natuurlijk minder accus in je wagen (of stadsbus) nodig hebt. Accus zijn het duurste component, dus dit zou de prijs van een EV dramatisch kunnen verlagen. Het gaat in Duitsland ook over testen, proof of concept. Wat zijn de 'real world' implicaties, sneeuw, ijs, hitte, een metalen blikje op de weg tussen de resonator coils etc. Heel goed dat men dit doet, Nederland met veel EV's zou hier ook het voortouw in moeten nemen.
0 respect 21-11-2022 20:39 op
@Alex Om nog maar te zwijgen over olie opsporen, pijpleidingen bouwen , in tankers stoppen, vervoeren, raffineren, naar pompen brengen, weer electric oppompen om een benzine tank in te gaan, om vervolgens met 25% efficiency van punt A naar B te komen, ja ja zeer efficient :)
3 respect 21-11-2022 20:11 op
Groot misverstand. Magnetic Resonance heeft dezelfde tot zelfs iets betere efficiency dan stekker. Je kan ook opladen als een level 2 maw ongeveer 30 kWh. Een benzine auto is natuurlijk belachelijk inefficient met 25%, (maw die liter benzine waar je dik voor betaald gaat voor 75% op in 'rook') niet te vergelijken met EV's 80%